Gepost op

FFF Detox dag 2 Walnoten – peterselie pesto

 

pesto10

Verslavend lekker; pesto. Als dip, bij groenten, door de pasta, op een crunchy cracker. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het fijne is dat pesto heel eenvoudig te maken is. Zonder toevoeging van kaas wordt de pesto lichter en beter verteerbaar. Toch liever kaas erdoor? Voeg dan harde schapen- of geitenkaas naar smaak toe.

Noten leveren ijzer, vitamine E en B-vitamines. Het zijn volwaardige vleesvervangers. Goed om te weten (en te eten dus) tijdens een detox, maar ook hier geldt; alles met mate!

In noten zit veel vet, vooral onverzadigd vet. Hoeveel verzadigd vet ze leveren verschilt per soort. Hazelnoten, walnoten of amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet dan cashewnoten of pinda’s.

Ingrediënten:

150 gr gepelde walnoten
1/2  – 1 teen knoflook
flinke hand verse peterselie (of half-half met basilicum)
minimaal 1/2 dl goede biologische olijfolie
himalaya- of zeezout
geraspte schil van een biologische citroen

Doe alle ingrediënten in je keukenmachine (of vijzel als je geen machine hebt), tot er een rul mengsel ontstaat. Proef en voeg eventueel nog wat olijfolie toe naar smaak.

Het fijne van pesto is dat je er eindeloos mee kunt variëren. Gebruik hazelnoten, amandelen, pecannoten of pijnboompitten in plaats van walnoten. Neem basilicum, koriander, verse tijm of een mengsel van verse kruiden in plaats van peterselie. Gebruik sinaasappel- of limoenrasp in plaats van citroenrasp etc. De variaties zijn eindeloos en je kunt het helemaal naar je eigen smaak maken. Lekker met rauwkost, in je boekweitwrap, stuk boerenbrood erbij (na de detox) …… Geniet!

Nog nooit zelf pesto gemaakt en geen idee hoe dat aan te pakken? Check dan deze prachtige vimeo:

 

 

 

Alexandra

 

Volg FFF op | TwitterFacebook | Pinterest InstagramBloglovin

 

Eén gedachte over “FFF Detox dag 2 Walnoten – peterselie pesto

  1. […] Je kunt de courgettespaghetti gewoon zo rauw serveren, of even op smaak brengen met een scheutje olijfolie, citroensap, peper en zout. Of als je van een wat zachtere spaghetti houdt, even aanbakken in de olie of boter. Lekker met tomatensaus of verse pesto! […]

Reacties zijn gesloten.