Gepost op

Spruitjes tegen verkoudheid

Spruitjes op de BBQ

Gegrilde spruitjes op een spies

Wist je dat spruitjes ongeveer twee tot drie keer zoveel vitamine c bevatten als een sinaasappel? Spruitjes zijn ware vitaminebommetjes en zitten barstensvol vitamines en mineralen. Nu het buiten wat kouder wordt en de verkoudheden niet van de lucht zijn, kunnen we wel wat extra gebruiken. Kinderen vinden spruitjes vaak niet zo lekker door de lichte bittere koolsmaak, daarom extra reden om eens wat te variëren en ze er extra feestelijk uit te laten zien. Eet ze bijvoorbeeld eens op een pizza, in een salade, óf lekker op een spies van de grill.

Ingrediënten:

  • 500 gram spruitjes
  • 2 el grove mosterd
  • 2 el olijfolie
  • zout en peper, naar smaak

Benodigdheden:

  • Satéprikkers
  • Grillpan

Bereiding:
Maak een marinade van de mosterd, olijfolie, zout en peper in en meng de spruitjes er doorheen. Laat de spruitjes ongeveer 30 minuten marineren. Spies daarna 3 tot 4 spruitjes op elke satéprikker, afhankelijk van de lengte van je prikker. (Omdat de spruitjes niet door en door gekookt zijn, kan het af en toe lastig zijn om ze te spiesen. Gebruik eventueel metalen spiesen).Maak de spruitjes schoon door een stukje van de onderkant te snijden en de buitenste blaadjes te verwijderen. Breng een pan met ruim water aan de kook en voeg de spruitjes toe. Kook ze vervolgens 3 á 4 minuten en spoel ze af met koud water, zodat het kook

proces wordt gestopt. Laat de spruitjes goed uitlekken en dep ze daarna droog.

Bak de spiesen 3 tot 5 minuten op de gril en giet er daarna nog wat mosterdsaus overheen.

Tip: Ook lekker is om er na het grillen een honingmosterddressing over te gieten. Meng daarvoor 1 el honing met 1 el mosterd, 3 el olijfolie en een beetje peper en zout, klop door elkaar en giet over de gegrilde spiesen.

Bron recept en foto’s: Rosemarried.com

 

Spruitjes op de BBQ